از الف تا ی

variables (متغیرها)

چرا ما در مورد variables (متغیرها) بحث میکنیم؟ اصلا یه variable (متغیر) چیست ؟

در ویژوال بیسیک و بیشتر زبان های برنامه نویسی چیزهایی هستند که شما در حافظه ی کامپیوتر ذخیره میکنید و تغییراتی در این ذخیره شده میدهید. اگر بخواهید دو عدد را با هم جمع کنید، دو عدد را در جایی ذخیره میکنید و به ویژوال بیسیک میگویید تا آن را محاسبه کند ولی این کار را بدون variables (متغیرها) نمیتوان انجام داد.

پس یک متغیر ، محیطی برای ذخیره است که در حافظه نگهداری میشود. فکر کنید که یک متغیر یک جعبه ی مقوایی است و شما یک اتاق خیلی بزرگ دارید و باید تمام این اتاق را با جعبه های مقوایی پر کنید. هر یک از جعبه های خالی یک متغیر هستند. برای اضافه کردن دو عدد ، ابتدا باید عدد اول را در قطعه ای کاغذ بنویسید و سپس تکه کاغذ را در یک جعبه ی خالی قرار دهید و جعبه ی دوم را هم در قطعه ای کاغذ بنویسید و در جعبه ی مقوایی دیگری قرار دهید.

حالا جز این همه جعبه ی خالی دو تا از آن ها قطعه ای کاغذ دارند که عددی روی آن ها نوشته شده برای کمک کردن در یادآوری و این هزاران جعبه ی خالی قادرند تا اعداد شما را در خود قرار دهند. دو برچسب که روی اولی مینویسیم Number1 و دومی هم Number2 و روی دو جعبه میچسبانیم.

ما چه کردیم ؟ اکنون ما یک محیط بزرگ برای حافظه ایجاد کرده ایم (اتاق و جعبه های مقوایی) و ما دو تا از این جعبه ها را برای نگهداری از اعداد قرار دادیم ( یعنی دو متغیر ساختیم ) و به هر کدام از این دو یک نام مخصوص دادیم (برچسب هایی که برای شناختن روی هر کدام چسباندیم) حالا آن ها در یادآوری به ما کمک خواهند کرد

حالا کد زیر را بررسی میکنیم :

Dim number1 As Integer
Dim number 2 As Integer

number1 = 3
number2 = 5

این یک کد ویژوال بیسیک است و راه تعریف متغیر را نشان میدهد.

تفکیک کد تعریف متغیر :

Dim

مخفف کلمه ی Dimenson است. نوعی از تعریف متغیر است که شما برای ساخت متغیر از این کلمه کمک میگیرید. ما بعدا انواع دیگر را نیز خواهیم دید ولی فعلا برای شروع کار از این کلمه برای تعریف متغیر استفاده میکنیم.

number1

 جعبه ی مقوایی ما همراه با برچسب آن. این یک متغیر است یعنی محلی برای ذخیره. بعد از کلمه ی Dim ویژوال بیسیک نظری به نام متغیر شما می اندازد. شما میتوانید هر نام دیگری را که خواستید به متغیر خود بدهید البته چند کمله ی رزرو شده وجود دارند که ویژوال بیسیک اجازه نخواهد داد تا از آنها برای نامگزاری استفاده کنید. بهتر است تا نامی مناسب با کار متغیر به آن بدهید.

As Integer

 ما به ویژوال بیسیک میگوییم که میخواهیم متغیر ما یک Integer (عدد) باشد. بعدا بیشتر بررسی خواهیم کرد.

Number1 = 3

 این نشان تساوی دقیقا آن نشان تساوی نیست. علامت = برای انتقال مقدار کاربرد دارد ، به عبارت دیگر اینجا مکانی است که شما مقداری برای متغیر خود قرار میدهید. ما به ویژوال بیسیک میگوییم که مقدار 3 را برای متغیر Number1 قرار دهد. اگر به فکر جعبه ها برگردیم این قسمت تعیین مقدار برای متغیر مانند همان چیزی است که در روی تکه کاغذ می نویسیم.

حال شما یک تصوّر ساده برای اینکه بدانید که متغیر ها چه هستند دارید. بیایید تا کمی کد برای آزمایش بنویسیم ولی اول به Coding window (پنجره ی کد) نظری می اندازیم.

میخواهیم یک دکمه در فرممان قرار دهیم تا وقتی روی آن کلیک میکنیم یک جعبه پیام کوچک بپرد جلوی مانیتور ما.

فصل قبل درس قبل (یک پروژه ی تازه)

درس بعد (افزودن یک دکمه به فرم)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


چهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:visual basic 2010,آموزش وی بی دات نت, الفبا